WAT IS AUGMENTED REALITY?
AR toepassen binnen jouw bedrijf als ondernemer
Schermen projecteren waar je wilt, jouw nieuwe meubels teleporteren naar je eigen woonkamer of jouw product presenteren. Augmented Reality maakt dit en nog véél meer mogelijk. Augmented Reality is namelijk hét ding van nu én van de toekomst. Maar wat houdt het precies in? De term Augmented staat voor toegevoegd. In combinatie met Reality wordt dit dus “toegevoegde realiteit”. Bij Augmented Reality wordt er namelijk een digitale laag over het werkelijke beeld gelegd. Het principe van AR is dus dat de digitale laag informatie toevoegt aan het hedendaagse werkelijke beeld. Deze technologie werd voorheen vooral voor entertainmentdoeleinden gebruikt, maar tegenwoordig is dit praktischer geworden voor architectenbureaus, ontwerpbureaus en constructiebedrijven. Door AR effectief in te zetten kan er namelijk veel tijd en geld worden bespaard. In onze vorige blog hebben we besproken wat virtual reality is. Wil je nu meer weten over Augmented Reality Development en de toepassingen? Lees dan snel verder!
Wat is augmented reality?
Stel je eens voor dat er geen verschil zit tussen het virtuele en de werkelijkheid? Bij Augmented Reality wordt er namelijk extra informatie toegevoegd aan de echte wereld. Je ziet dus nog wel mensen en voorwerpen om je heen, alleen aangevuld met data. Dit kan worden verzorgd met een smartphone, tablet of smart glasses zoals Google Glass. In de zomer van 2016 werd de wereld op zijn kop gezet toen Nintendo Pokemon-Go op de markt had gebracht. Hierbij moesten spelers in de echte wereld navigeren met een smartphone om “virtuele” monstertjes te vangen. Er werd dus een complete digitale wereld gecreëerd in de echte wereld! AR beperkt zich echter niet alleen tot games. Zo maakt de IKEA ook gebruik van Augmented Reality. Het is namelijk mogelijk om te kijken hoe nieuwe meubilair in een huis past, zonder de woonkamer overhoop te halen. Je schijnt simpel je smartphone op de plaats waar het tafeltje moet komen en PATS, het staat er. Hoe handig is dat?
De geschiedenis van AR
De eerste keer dat het volledige concept van een AR perceptie werd beschreven was in het jaar 1901. Dit werd gedaan door de auteur L. Frank Baum, die ook wel bekend is van het boek “The Wonderful Wizard of Oz”. In de beschrijving van L. Frank Baum werd in kaart gebracht hoe een elektronische scherm of bril kon worden gebruikt om over de werkelijkheid te projecteren. Jaren later werd de Sensorama ontwikkeld, waarmee filmbeelden werden gecombineerd met geur, trilling en geluid, wat ook als Augmented Reality gedefinieerd kan worden. In 1981 zagen we voor het eerst grafische weerpatronen over kaarten tijdens weerberichten. Dit is dan ook een van de eerste publieke vertoningen van Augmented Reality. Films hebben daarna een grote invloed gehad op de ontwikkeling van AR. Zo heeft The Terminator Douglas George en Robert Morris geïnspireerd om het systeem van de film werkelijk te maken als onderdeel van een telescoop. Daarna werd er in 1992 het eerste Augmented Reality systeem ontwikkeld voor de Amerikaanse luchtmacht. Ook waaide AR in het jaar 2000 met ARQuake over naar games, de Augmented Reality variant van het wereldberoemde spel Quake. In 2013 introduceerde Google hun eerste Augmented Reality bril de ‘Google Glass’. Daarna werd AR in 2015 wereldwijd bekend met Pokemon Go, een mobielspel dat inmiddels meer dan 750 miljoen keer gedownload is. Apple lanceerde in 2017 een AR platform genaamd ARKit. Dit werd in combinatie met het iOS 11 mobiele besturingssysteem gedaan.
Hoe werkt AR?
Bij Augmented Reality zendt het gebruikte apparaat een live beeld van de echte werkelijkheid uit. Met behulp van sensoren uit de camera, oogtracking of gps wordt dit beeld vervolgens verrijkt. Tegenwoordig wordt hiervoor meestal gebruik gemaakt van smart glasses of een smartphone. De extra informatie verschijnt dan op je bril of telefoon. Vaak wordt hierbij een marker gebruikt in de vorm van een foto, QR- of streepjescode, zodat de app weet welke animatie er getoond moet worden. Dit is ook zichtbaar bij de app Snapchat, waar er leuke animaties worden toegevoegd aan je gezicht!
Een app laten maken
Bij het laten maken van een AR app wordt er uitgegaan van de toepassing en dus niét van hardware of software. Hierbij zijn het idee en de beoogde doelgroep de rode draad om de app te creëren. Wanneer dit accuraat wordt gedaan kan er veel tijd en geld worden bespaard.
Het juiste platform kiezen voor AR-Development
Er zijn drie platformen voor AR apps die op dit moment relevant zijn. Dit zijn Smartphones, Tablets en Smart Glasses. Smartphones zijn effectieve platformen, omdat vrijwel iedereen deze op zak heeft. Hierdoor wordt het gebruik van AR laagdrempelig en kunnen AR apps meer mensen bereiken. Tabelets zijn vooral ideaal wanneer meerdere mensen op het scherm kijken. Meestal wordt dit gebruikt in een meer professionele setting, zoals in ziekenhuizen. Smart Glasses worden momenteel vrijwel exclusief gebruikt voor professionele doeleinden. Bij het creëren van een AR App hoeft er dan alleen maar rekening te worden gehouden met de wensen en eisen van een bedrijf. In vergelijking met de andere platformen is hier over het algemeen meer controle over de situatie en omstandigheden.
Het besturingssyteem
Naast de hardware is de software ook een belangrijk element bij Augmented Reality. Bij smartphones en tablets is ARKit het platform voor Apple producten. Voor Android producten wordt ARCore gebruikt. Dit geldt ook voor Smart Glasses.
Het verschil tussen AR en VR
Virtual Reality en Augmented Reality zijn termen die op het eerste oog veel op elkaar lijken. In de definitie en uitvoering zitten hier echter grote verschillen in. Een overeenkomst is wél dat deze vormen je iets laten zien wat er niet is. De intensiteit hierin verschilt alleen. Met VR Development wordt een persoon namelijk volledig ondergedompeld in een nieuwe virtuele wereld. AR geeft meer een toevoeging of laag op de echte wereld. Zo verschillen AR en VR niet alleen in gebruik, maar vooral ook in beleving.
Wat zijn de voordelen van AR?
Het is eigenlijk niet meer de vraag OF we Augmented Reality gaan gebruiken, maar eerder wanneer. AR heeft namelijk veel voordelen te bieden. Zo kunt je extra informatie weergeven over een live beeld van een camera of via een AR bril zoals verkeersinformatie en routeplanners. Dit is natuurlijk erg handig wanneer je deelneemt aan het verkeer. Daarnaast biedt een smart glasses het grote voordeel dat je beide handen vrij hebt. Dit voordeel kan worden benut om extra werkzaamheden te verrichten! Ook is het gebruik van AR erg laagdrempelig. Dit komt omdat smartphones en tablets nu al zijn voorzien van geavanceerde camera’s en al gebruik kunnen maken van AR-technologie.
Hoe pas je het toe?
Werk je bij een architectenbureau, ingenieursbureau of ontwerpbureau? Of zit je wellicht bij een technisch ontwerpbureau, constructie- of aannemersbedrijf? Dan is AR zeker toepasbaar voor jouw bedrijf! Een interessante ontwikkeling in de laatste jaren is dat AR wordt gebruikt in de werktuigbouw en nieuwbouw. Hierbij worden vaste bruggen en staalconstructies in 3D modellen gecreëerd. Hierdoor wordt er veel bespaard op tijd én geld! Zo zijn er nog veel meer manieren op AR toe te passen.
Toepassingen voor bedrijven
Bedrijven kunnen veel voordeel halen door Augmented Reality correct in te zetten. Zo zijn er veel AR toepassingen voor bedrijven. Deze voordelen zitten in verschillende branches, zoals de medische sector, het onderwijs, marketing en logistiek. Het brengen van een levensechte ervaring kan verschillende processen versnellen en verbeteren op een kostenbesparende manier.
Logistiek
Een ander voordeel is dat AR uitstekend toepasbaar is in de logistiek. Orderpickers werken vaak met handscanners in een groot magazijn. Hier stuurt de scanner ze van locatie naar locatie. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van smart glasses is het tijd- en kostenbesparend om niet meer op de scanner hoeven te kijken, maar direct alle informatie voor de ogen te zien. Ook heb je beide handen vrij om producten vast te houden. Onderzoeken hebben tevens laten zien dit leidt tot een tijdbesparing van 30%.
Marketing
Met Augmented Reality wordt het voor een marketeer mogelijk om een visuele laag te creëren over bijvoorbeeld een advertentie. Met deze toepassing kunnen advertenties worden aangepast op basis van de data van de persoon die er naar kijkt. Hierbij kan er worden gedacht aan de naam, interesses en nog meer!
Onderwijs
Onderwijs wordt makkelijker, beter en leuker door gebruik te maken van Augmented Reality. Ook maakt deze vorm van technologie het praktischer voor studenten én docenten. Dit komt omdat AR in het klaslokaal of individueel kan worden ingezet vanaf de basisschool tot aan de universiteit vanuit elke locatie in de wereld. Het is mogelijk om inspirerende animaties te ontwikkelen om het onderwijs te verbeteren met AR. Zo kan een student een virtueel lichaam analyseren tijdens een les natuurkunde, of zien welk gedeelte van het wordt geactiveerd bij bepaalde activiteiten. Tevens is een handige optie dat een leerling bijvoorbeeld met een smartphone het boek kan scannen en nuttige oefeningen met de AR app kan maken. Hierdoor wordt er niet alleen om een leuke manier geleerd, maar kan de informatie ook beter worden onthouden!
Medisch
Met 3D scans is het voor een chirurg mogelijk om zich voor te bereiden door via een AR headset naar 3D scans te kijken. Met deze optie kan de chirurg eenvoudig noties maken en tot de kleinste detail inzoomen. Ook kan er een holografisch beeld over de patiënt worden gelegd met specifieke instructies. Zo hoeft de chirurg niet weg te kijken naar een externe monitor en kan er optimaal worden gefocust op de uit te voeren handelingen. Tevens valt het binnen de mogelijkheden van AR dat een arts op de andere kant van de wereld via een hologram kan meekijken. Hierdoor kunnen artsen en studenten sneller en efficiënter van elkaar leren!
Voor consumenten
Consumenten kunnen veel voordeel halen door AR te gebruiken. Winkelen, navigeren en handleidingen begrijpen worden met behulp van Augmented Reality makkelijker dan ooit. Daarnaast kunnen bedrijven uit onderstaande toepassingen weer nieuwe ideeën opdoen.
Retail & thuiswinkelen
Een ander voorbeeld is dat thuiswinkelen door Augmented Reality heel praktisch wordt gemaakt. Door online winkelen komen we namelijk steeds minder in de fysieke winkel. Hierbij kan de platte weergave namelijk een beperking zijn. Veel consumenten vinden het namelijk tijdens het online shoppen moeilijk te visualiseren en beoordelen of een product bij hen past. Hierdoor doen zich online veel problemen voor. Met AR winkelen is dit verleden tijd! Je kan je kleding in een “virtueel” pashokje passen via het scherm van je smartphone. Hierdoor hoef je niet meer naar het winkelcentrum, omdat deze nu virtueel in je smartphone zit.
Navigatie
AR voegt ook veel waarde toe aan je navigatie. Wanneer je de smart glasses draagt, zie je in de auto hoe hard je rijdt en welke kant je op moet. Ook wanneer je lopend naar de dichtstbijzijnde restaurant zoekt, kan de navigatie voor je uitstippelen welke richting je moet oplopen. Dit wordt dan gedaan met handig pijltjes!
Handleidingen
AR biedt een grote meerwaarde voor handleidingen. Je kent het waarschijnlijk wel: kastjes verkeerd in elkaar zetten en je olie fout bijvullen in je nieuwe auto. Met een visuele handleiding worden deze problemen verholpen.
Applicaties
Op dit moment is Augmented Reality nog volop in ontwikkeling, maar zijn er nu al een hoop AR-apps beschikbaar die jouw wereld kunnen verrijken! Kan jij genieten van de sterrenhemel? Dan is de Sky Guide AR app wellicht iets voor jou! Hiermee is het namelijk mogelijk om een precieze beschrijving te krijgen van de sterren waar jij op dat moment naar kijkt. Wanneer je benieuwd bent hoe objecten eruitzien als ze helemaal uit elkaar zijn gehaald is JigSpace dé AR app voor jou. Probeer het eens uit!
Mogelijkheden voor jou?
Augmented Reality brengt veel praktische voordelen met zich mee en dit geldt zeker voor bedrijven. In het bedrijfsleven hebben veel organisaties de stap gezet om voor AR te kiezen en dit betaalt zich niet alleen nu uit, maar óók in de toekomst! Experts verwachten namelijk dat de Augmented Reality markt in 2022 groeit naar 170 biljoen. De early adopters zullen hier dus zeker van profiteren! Daarnaast wordt AR voor consumenten ook steeds toegankelijker, omdat er nu al veel apps beschikbaar zijn op de smartphone én tablet. Omdat de meeste mensen in het bezit zijn van deze hardware is het voor een bedrijf mogelijk om met AR een directe connectie met de doelgroep te maken. Ga jij AR-technologie gebruiken in jouw bedrijf?
Indien u geïnteresseerd bent in een AR-applicatie of de mogelijkheden voor uw bedrijf, laat u zich dan inspireren en adviseren door TecDesign. Neem eenvoudigweg contact met ons op en dan helpen we u graag verder!