WAT IS VIRTUAL REALITY?

Hoe ook jij VR kan toepassen binnen jouw bedrijf

Virtual Reality (of: VR) is een computer gesimuleerde werkelijkheid welke u kunt ervaren met een VR-bril. Vliegen als een vogel, bungeejumpen in de Grand Canyon, een wandeling maken op de maan; het kan allemaal. De ontwikkeling van deze technologie gaat met sprongen vooruit waardoor deze nieuwe digitale wereld eindeloze mogelijkheden met zich mee brengt. Wij als mens en bedrijf kunnen daarvan profiteren. Met Virtual Reality Development is het namelijk mogelijk om een wereld zonder restricties uit de “echte” en “fysieke” wereld te creëren. Dit biedt enorm veel opties voor de entertainmentindustrie waar VR in eerste instantie geïntroduceerd werd.

Inmiddels is de technologie dusdanig doorontwikkeld dat het ook juist buiten de entertainmentbranche ontzettend veel waarde oplevert. Zo zijn er nu praktische oplossingen mogelijk voor interessante toepassingen binnen het bedrijfsleven en voor het bijdragen aan maatschappelijke issues. Meer dan genoeg om enthousiast over te zijn dus! We vertellen u in deze blog dan ook graag alles over deze nieuwe wereld.

Virtual-reality-tecdesign

Volkert de Jong – Owner TecDesign

Wat is virtual reality?

Technologische innovatie staat nooit stil en dit wordt met virtual reality onderstreept. Dit hoeft natuurlijk geen slechte zaak te zijn. Om goed te begrijpen waar de technologie voor staat is het belangrijk om de term VR eerst concreet uit te leggen. VR staat dus voor Virtual Reality, oftewel virtuele realiteit. Dat is een aparte woordcombinatie, aangezien deze twee woorden elkaar eigenlijk tegenspreken. Virtueel betekent dat iets alleen als denkbeeld of digitale versie bestaat terwijl realiteit juist staat voor de werkelijkheid. In het geval van VR bestaat de werkelijkheid eigenlijk uit een door een computer gesimuleerde versie, die levensecht lijkt. Een beetje zoals Neo in The Matrix. Met een virtual reality bril en een koptelefoon ziet en hoort u deze virtuele realiteit, waardoor het een levensechte ervaring wordt. De zintuigen worden geprikkeld en de gebruiker denkt werkelijk onderdeel te zijn van de digitale wereld, ondanks dat zij beter weten. Zo zijn er voorbeelden van mensen die ontzettend schrikken wanneer ze in een VR-omgeving van een berg afspringen om vervolgens hun parachute te openen.

Met virtual reality bekijkt en ervaart u de digitale wereld dus alsof u er middenin staat. De virtual reality brillen zijn er in vele vormen en maten, maar het zijn allemaal brillen met een beeldscherm. Daarom noemen we ze ook wel ‘’Head Mounted Displays(HMD)’’. Dat is eigenlijk gewoon een beeldscherm dat u dicht voor uw ogen houdt. Daarnaast zit er een gyroscopische sensor in, die de rotatie van het hoofd volgt. Die sensor maakt het mogelijk om rond te kijken in de virtuele wereld. Zo’n realtime interactieve visualisatie geeft de beste beleving van een virtuele wereld.

Welkom in de wereld van virtual reality. Een opwindende technologie die belooft de manier waarop we omgaan met informatie, onze vrienden en de wereld in het algemeen op een fundamentele manier te transformeren.

De geschiedenis van virtual reality

Er werd al sinds de 18e eeuw geëxperimenteerd met vormen van virtual reality. Pogingen om een andere realiteit weer te geven vond men destijds al zeer interessant. Zo werd in 1838 de zogeheten ‘’Stereoscope’’ in het leven geroepen door Charles Wheatstone. Het principe dat hij toepaste om dat apparaat te ontwikkelen vormt nu nog steeds de basis van moderne VR. De Stereoscope bestond uit twee schermen die recht tegenover elkaar stonden en een afzonderlijk beeld toonden. Door twee spiegeltjes die haaks op elkaar tussen deze schermen stonden, werd het mogelijk om beide schermen tegelijk te bekijken wanneer de gebruiker zijn gezicht ervoor plaatste. Zo zagen beide ogen dus een ander beeld en werd het mogelijk om een gevoel van diepte en werkelijkheid te creëren.

Ruim een eeuw later

Pas vanaf 1950 worden er echt nieuwe innovaties bedacht op het gebied van VR. Morton Heilig ontwikkelt in dat jaar de ‘’Sensorama’’. Dat is een groot apparaat met een zitje ervoor. Wanneer de gebruiker plaatsneemt ziet hij video in 3D, opgenomen met groothoeklenzen. Het zitje vibreert, ventilatoren blazen wind in het gezicht en er komen geuren vrij. Zo wordt er een meer immersieve realiteit gepresenteerd die al een stuk beter werkt dan de Stereoscope.

Sensorama-VR

Een stapje verder

Tien jaar later ontstaat er een volgende innovatie. Er werd een head mounted display (HMD) geïntroduceerd. Deze heette de ‘’Head sight’’ en was direct de eerste oplossing die gebruik maakte van head tracking. Dit werkte mechanisch door het gebruik van magneten. Wel gebruikte de Head sight nog camerabeelden in plaats van de computer gegenereerde beelden, waardoor de gebruiker dus om zich heen kon kijken in een andere ruimte maar nog geen virtuele realiteit voorgeschoteld kreeg.

Is Virtual Reality een Hype?

Aan het einde van de jaren 80 begon de ontwikkeling van driedimensionale computer interfaces steeds sneller te gaan. Er werden commerciële HMD’s uitgebracht en binnen de kortste keren was VR een gigantische hype. Er werd geroepen dat VR binnen enkele jaren een miljoenenindustrie zou zijn, maar helaas was de kwaliteit van de grafische mogelijkheden nog niet ver genoeg om het een succes te laten worden. Het werd jarenlang angstvallig stil rondom VR in de media, maar gelukkig liepen de ontwikkelingen gestaag door.

Virtual Reality biedt nieuwe kans

Na ruim twintig jaar van ontwikkelingen in de game industrie, op het gebied van grafisch design en die van VR-technologie, was daar plotseling de Kickstarter campagne van Oculus. Een 18-jarige Palmer Luckey had zelf letterlijk met tape een VR-headset gemaakt die het verrassend goed deed. Zijn Kickstarter campagne bracht meer dan twee miljoen dollar op en niet lang daarna kocht Facebook het bedrijf. Sindsdien is de ontwikkeling van VR-apparatuur in een stroomversnelling terecht gekomen. Verschillende tech-giganten zoals Google, Facebook en HTC hebben allemaal een eigen VR-product op de markt en blijven deze continu verbeteren.

Een ontwerp écht zien met Virtual Reality

Virtual reality is de perfecte manier om een nog niet gerealiseerd ontwerp op de meest realistische manier weer te geven. Impressies van een ontwerp in 3D worden geprint op plat papier, een digitaal 3D model op de computer, tablet of telefoon bestaat alleen op het scherm en een maquette is een geschaald model van de werkelijkheid. Hoewel deze tools allemaal helpen om het inzicht in een ruimtelijk ontwerp te vergroten geven ze uiteindelijk niet het echte gevoel van de werkelijkheid.

Met virtual reality is dit anders. Een VR-ervaring komt zo dicht bij de werkelijkheid dat het echt voelt. Aan de binnenzijde van de VR-bril wordt een driedimensionaal ontwerp geprojecteerd op twee kleine schermen: voor ieder oog een apart scherm zodat er diepte gesuggereerd kan worden. Op deze manier ontstaat een ervaring waarbij de drager van de VR-bril geheel opgaat in het virtuele model. De ruimtes in bijvoorbeeld een nieuw gebouw kunnen van binnen bekeken worden door met het hoofd te draaien en met een kleine joystick kan de omgeving van het ontwerp zelf verkend worden. En dat allemaal vanuit een luie stoel!

Hoe werkt Virtual Reality Eigenlijk?

Een Virtual Reality bril toont dus voor elk oog computerbeelden die nét van elkaar verschillen. De hersenen zullen de twee beelden samenvoegen, waardoor er diepte én een 3D-effect wordt gecreëerd. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van het parallax-effect. Dit houdt in dat een object op de voorgrond sneller beweegt dan op de achtergrond wanneer de gebruiker het hoofd beweegt met een VR-bril. Daarnaast wordt er slim gebruik gemaakt van schaduwen. Deze methode zorgt ervoor dat er een sterk gevoel van diepte ontstaat.

Een Virtual Reality Experience is een realtime interactieve visualisatie. Realtime betekent dat de beelden op het moment van kijken worden berekend en gevisualiseerd door de computer. Hierdoor wordt het voor de gebruiker mogelijk om in de visualisatie rond te lopen en kijken. Daarnaast is het door de realtime berekening van de computer mogelijk om de visualisatie interactief te maken. Dit betekent dat de gebruiker tijdens de visualisatie objecten en elementen naar eigen wens kan aanpassen. Zo kan de gebruiker of klant bijvoorbeeld al kennis maken met een product voordat het ontwikkeld is. In de virtuele wereld kan het product opengemaakt, naar wens aangepast, aan- of uitgezet, uit elkaar gehaald en gebruikt worden. Eigenlijk net zoals dit ook in de echte wereld zou kunnen.

vr-bril-in-gebruik

Wat is het verschil tussen virtual- en augmented reality?

Naast virtual reality bestaat er ook augmented reality (AR). Deze technologie heeft grote gelijkenissen met VR, maar is fundamenteel anders. De kern zit hem ook hier weer in de naam. Augmented betekent aangevuld, waardoor Augmented Reality Development dus staat voor aangevulde realiteit. Bij VR bevindt u zich volledig in de virtuele realiteit, bij AR wordt de werkelijkheid aangevuld met virtuele componenten. Het voordeel van AR is daardoor dat de werkelijkheid wordt gebruikt als canvas om de virtuele componenten op weer te geven. Dit maakt het mogelijk om AR-toepassingen voor smartphones, brillen en zelfs horloges te ontwikkelen en op die manier gemakkelijker in te zetten. Anderzijds is de immersie die VR mogelijk maakt onmogelijk na te bootsen met AR. Beide technologieën blinken dus uit op andere vlakken.

Tracking en geluidseffecten in Virtual Reality

De belangrijkste techniek die ervoor zorgt dat de gebruiker ondergedompeld zich ondergedompeld voelt in een virtuele wereld wordt ook wel headtracking genoemd. Dit houdt in dat als de gebruiker naar links draait met zijn hoofd, het beeld ook meedraait naar links. Naast Head tracking maakt VR-technologie ook gebruik van positionele tracking. Wat Headtracking doet voor de bewegingen van het hoofd, doet positionele tracking voor de bewegingen van het hele lichaam. Wanneer de gebruiker bijvoorbeeld een rondje loopt in zijn eigen huis, loopt hij met positionele tracking tegelijkertijd rond in de VR-wereld.

#1 Eye tracking

Eye-tracking is een techniek die meet waar een gebruiker naar kijkt. Het punt dat wordt gevolgd, wordt het point of gaze genoemd. Tijdens VR-training simulaties wordt eye-tracking gebruikt om te bekijken wat de trainee doet. Na de training kan dan bijvoorbeeld geanalyseerd worden welke keuzes er zijn gemaakt en waar naar werd gekeken. Binnen marketing wordt dit regelmatig toegepast om te analyseren waar consumenten als eerste naar kijken wanneer zij bepaalde beelden zien, om zo bijvoorbeeld advertenties te verbeteren.

Eye tracking kan ook worden gebruikt om de prestaties van VR-toepassingen te verbeteren. Eye tracking meet waar we naar kijken, waarna alleen dat bekeken deel van de applicatie in volledige kwaliteit wordt weergegeven. De rest blijft wazig. Het vergt minder rekenkracht om een wazig beeld weer te geven dan een volledig focus beeld, waardoor de rekenkracht ingezet kan worden op de plekken waar deze het hardst nodig is.

 

#2 Geluidseffecten in Virtual Reality

Deze kunnen, wanneer ze met het beeld worden gesynchroniseerd, zeer aantrekkelijke effecten creëren. Door een hoofdtelefoon en 3D-geluidseffecten te gebruiken, kan het vertrouwen van de gebruiker in de virtuele omgeving worden verbeterd en voelt deze zich nog meer een onderdeel van de virtuele wereld.

De meeste VR-toepassingen maken nog gebruik van stereo-geluid. Het maakt niet uit welke kant u opkijkt, het geluid blijft onveranderd. Bij 3D-geluid wordt er rekening gehouden met welke kant u opkijkt. Wanneer u dan bijvoorbeeld naar een piano kijkt, komt het geluid recht van voren. Maar wanneer u zich vervolgens 180 graden omdraait, komt het geluid juist van achter. De VR-bril ziet en herkent de hoofdbewegingen van de drager en past het geluid daarop aan. Zo hoort u op het juiste moment het geluid vanuit een bepaalde hoek, net als in het echt.

 

#3 Je handen in Virtual Reality (Hand Tracking)

Met hand tracking is het mogelijk om de bewegingen van uw handen in de VR-omgeving te gebruiken. U ziet dan uw handen en kunt er vrijwel alles mee doen. Denk bijvoorbeeld aan objecten verplaatsen, een tekening maken of een duim opsteken. Dit alles werkt soepel, vloeiend en met precisie. Sommige technologieën volgen precies uw handen, bij anderen maakt u gebruikt van speciale hand controllers die als verlengstuk werken voor de virtual reality applicaties.

Wat is VR

Virtual reality toepassingen voor bedrijven in de Architectuur, Engineering & Constructie

De realiteit ervaren wanneer u de digitale wereld bekijkt is natuurlijk de meest unieke eigenschap van virtual reality. Voor het bedrijfsleven is dat zeer interessant, omdat u klanten uw producten, processen en projecten kunt laten ervaren in een wereld die speciaal daarvoor gemaakt is. Virtual reality is daarom een perfect middel om nieuwbouw en prototypes te visualiseren. Dit werkt in principe voor alle producten en projecten die nog getest of gemaakt moeten worden.

De meeste Virtual Reality enthousiastelingen bevinden zich momenteel nog in de gaming gemeenschap, maar de toepassingsmogelijkheden reiken veel verder dan dat. Ieder bedrijf dat op dit moment 3D-modellen of rendereringen gebruikt kan een stuk effectiever worden met VR-technologie. Door het meeslepende gevoel van aanwezigheid dat VR biedt kunnen alle gangbare online ervaringen worden verbeterd. Denk daarbij aan engineering, sociale netwerken, winkelen, marketing, entertainment en bedrijfsontwikkeling. Uiteindelijk wordt het bekijken van een 3D-website met een VR-headset net zo normaal als surfen op een smartphone.

Toch zullen games wel belangrijk blijven. Niet alleen vanuit het oogpunt van vrije tijd, maar ook juist met bijvoorbeeld gamification. Dat houdt in dat bepaalde stof voor trainingsdoeleinden in een spelvorm wordt gegoten. Daarmee kan dan geoefend en geleerd worden. De toepassing wordt bijvoorbeeld ontworpen om een gebruiker op een specifieke vaardigheid te trainen.

Virtual Reality in de Civiele techniek

Een digital twin is een digitaal 3D-kopie van een fysiek product. Deze en andere 3D-ontwerpen kunnen omgezet worden naar VR. Zo kan de expert een klant of opdrachtgever meenemen in zijn visie. Stel, er wordt een gebouw ontworpen door een architectenbureau. Er wordt een ontwerp gemaakt en uiteindelijk ook een digital twin die er precies zo uitziet als het eindresultaat zal worden. De architect kan die digital twin dan in VR laten weergeven om vervolgens met de opdrachtgever een rondje door het gebouw te lopen. Nog voordat de eerste heipaal de grond in wordt geslagen. Dat is niet alleen erg leuk, maar ook zeer praktisch. Er kan bijvoorbeeld alvast geïnspecteerd worden of het ontwerp voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en ook de kans op misverstanden neemt flink af.

Virtual reality toepassen binnen de Werktuigbouwkunde en industrieel ontwerp

Software zoals AutoCAD en Autodesk Inventor waren pioniers in driedimensionale modellering, simulatie en visualisatie. Met VR kunnen ingenieurs en ontwerpers het hands-on eindproduct direct ervaren voordat het daadwerkelijk wordt gebouwd en dus ook met what-if-scenario’s spelen tegen relatief zeer lage kosten. Hierdoor kunnen er 3D werktuigbouwig modellen gecreëerd worden.

Virtual Reality in Engineering

Voor architecten en ingenieurs is VR waarschijnlijk de meest revolutionaire ontwerptool sinds CAD. Door uzelf in uw eigen projecten te nemen aan de hand van 3D-modellering en visualisatie, krijgt u direct een idee van functie en gevoel. Fouten en mogelijke risico’s worden zo vóór implementatie opgespoord. Het manipuleren van de omgeving binnen deze virtuele wereld stimuleert ideeën en meer rigoureuze wijzigingen die men anders wellicht niet had durven doorvoeren. Het is de ultieme manier van prototyping.

Virtual reality in de Constructie industrie

Voor de bouwsector biedt VR een krachtige manier om percepties van inefficiëntie af te schudden en de winstmarges te verhogen. Door bouwprojecten in een virtuele ruimte te bouwen, kunnen structuren gedetailleerd worden onderzocht, getest en gepland voordat iemand een voet op de bouwplaats zet. Laat alle belanghebbenden zich bezighouden met ruimtes voor dat er fysiek gebouwd wordt. Het beperken van risico’s en het oppakken van ontwerpwijzigingen voordat de bouw in volle vaart is maakt dat er veel tijd en geld wordt bespaard. Dankzij Virtual Reality worden bouwconstructies en tekening duidelijker dan ooit.

De voordelen van Virtual Reality voor Ingenieurs

Architecten en ingenieurs construeren vrijwel altijd 3D BIM-modellen of digital twins van hun ontwerpen. Al is het maar om de ideeën te pitchen voor klanten en investeerders, of nog belangrijker, om de vele aannames over het ontwerp te valideren. Met VR kunnen alle stakeholders hetzelfde beleven en op één lijn zitten. Wanneer zij letterlijk zien wat het resultaat wordt is er namelijk geen kans meer op interpretatieverschillen. Dit kan bijdragen aan belangrijke beslissingen tijdens het ontwerpproces. Zo ontstaat er meer inzicht, meer overtuigingskracht én zijn er minder ontwerpfouten.

Virtual reality in de Architectuur

Met VR kunnen we de menselijke elementen van architectuur –vorm, ruimte en esthetiek– belichten. Dit maakt het een ongelooflijk krachtige manier om klanten te betrekken en hun enthousiasme voor een project te ontsteken. Met visualisaties van architectuur kunnen mensen door realistische omgevingen lopen waar ze op een dag gaan werken of wonen, met een echt gevoel van perspectief dat fotografie niet kan bereiken. Dit is een transporterende, bijna magische ervaring. Klanten kunnen tevens meteen feedback geven op het ontwerp, waardoor ze een betekenisvolle rol in het creatieve proces kunnen spelen.

VR-architectuur

Hoe VR uw bedrijf concreet verder gaat brengen

Virtual reality is dus toe te passen in een veelvoud aan sectoren, maar hoe dat er concreet uitziet leeft wellicht nog niet helemaal in uw hoofd. Er kunnen allerlei redenen zijn om gebruik te maken van virtual reality. Wat dacht u bijvoorbeeld van een product verkopen nog voordat het gemaakt is? De werking van een proces uitleggen terwijl dat te complex is om in woorden uit te drukken? Een ideale wereld laten zien in het kader van een brand experience? Een product dat te groot en zwaar is om mee te nemen presenteren? VR biedt opties in al deze gevallen en meer! Daarom hierbij de volgende 5 voorbeelden van mooie VR-toepassingen.

#1 Breng de menselijke risicofactor naar veiligheidstests

Plaats mensen in virtuele werelden en stel uw veiligheidssystemen op de proef. Computermodellen op een scherm raken de psychologie niet van hoe mensen reageren op hun omgeving. VR doet dat namelijk wel.

#2 Verander de betrokkenheid van belanghebbenden

Creëer virtuele rondleidingen door uw gebouw, zodat potentiële klanten of investeerders dit op een natuurlijke manier kunnen ervaren.

#3 Communicatie tussen teams verbeteren

Ontwerp een virtuele ruimte waar uw in New York gevestigde architect, in Frankfurt gevestigde ingenieur en in Londen gevestigde aannemer elkaar kunnen ontmoeten en daadwerkelijk samen een project kunnen doorlopen.

#4 Experimenteer en personaliseer

Maak dingen leuk (en constructief) door interactieve omgevingen te bouwen waar u en uw klanten muren opnieuw kunnen schilderen, verlichting in- en uitschakelen en zien wat goed werkt op welke plek.

#5 Breng uw werk overal onder de aandacht

Creëer 360 °-films van uw huizen of gebouwen voor VR-geschikte platforms zoals Facebook en YouTube, waarbij elk hoekje kan worden verkend.

Toepassingen van VR voor de consument

Voor bedrijven is er dus een hoop moois te creëren met behulp van VR. Maar hoe zit het met de consument? Die blijft gelukkig niet achter. Veel van de toepassingen die bedrijven ontwikkelen zijn namelijk al direct in hun voordeel. Daarom hier een aantal voorbeelden van VR-toepassingen voor consumenten.

Virtual Reality in Training / Leren

Veel onderzoek naar de mogelijke toepassingen van VR zijn gericht op leren. Zowel voor kinderen als volwassenen. Het is met VR namelijk mogelijk om in een gecontroleerde, veilige doch zeer realistische omgeving te oefenen met nieuwe taken die in de praktijk wellicht risicovol zijn. Een andere mogelijkheid is voor de docent om duidelijke uitleg te geven. Denk bijvoorbeeld aan een les voor toekomstige automonteurs. Er staat een auto waarvan de docent met een druk op de virtuele knop de carrosserie laat verdwijnen om zo alle leerlingen tegelijk een goed overzicht te geven van de binnenkant. De auto kan draaien terwijl er een doorsnede wordt gemaakt van bepaalde onderdelen om precies te laten zien hoe die werken, of de studenten kunnen zelf de onderdelen loshalen en bekijken. De mogelijkheden zijn wederom eindeloos.

Communiceren in VR

Met de komst van het internet werd internationale communicatie vanzelfsprekend snel. Het is mogelijk om een mail te sturen naar Australië die vervolgens binnen enkele seconden wordt gelezen. We sturen elkaar berichtjes die direct aankomen en kunnen elkaar zelfs zien wanneer we videobellen met iemand aan de andere kant van het continent. Toch maakt VR hier nog een extra stapje in mogelijk. Met VR kunt u met een andere gebruiker in dezelfde ruimte zitten en praten, maar ook een high five of een knuffel geven. Op die manier worden beperkingen door afstand nog verder weggenomen met betrekking tot communicatie.

Games

Waar games meestal worden gespeeld op een beeldscherm met een controller of muis en toetsenbord onder de vingers is dat met VR verleden tijd. Met een bril op kijkt u niet meer naar het scherm waar het spel plaatsvindt, maar staat u er zelf middenin. Zonder meer een unieke ervaring.

Entertainment

Vaak genieten mensen heel erg van wat zij een goed boek noemen omdat er een gevoel ontstaat dat zij als lezer middenin het verhaal staan. Met VR wordt dat ook daadwerkelijk mogelijk. Dit kan met een concert, een film of zelfs een theatervoorstelling. Geen enkele vorm van entertainment hoeft gemist te worden, ook al zit u aan de andere kant van de wereld.

Prachtige VR-apps

Er zijn op dit moment diverse VR-applicaties in ontwikkeling die baanbrekend zullen zijn in het toekomstige denken en werken. Nu is er al een grote hoeveelheid aan VR-apps beschikbaar, zoals Google Earth, AltspaceVR, Netflix VR en YouTube VR. We leggen dan ook graag uit wat deze apps doen om u daar een goed beeld van te geven.

Google Earth VR (Gratis)

We kennen Google Maps voor het navigeren en Google Earth waarbij we een geel poppetje in een willekeurige straat laten vallen, waarna we er zelf rond kunnen kijken. Nu is Google Earth er ook in VR. Hiermee kunt u de wereld rondreizen zonder de woonkamer te verlaten. Van de top van het Empire State Building in een flits naar de Erasmusbrug en weer terug naar uw eigen huis. Vanuit Google Street View-camera’s en 3D Photospheres die gebruikers maakten biedt Google Earth VR nu ongekende toegang tot de wereld, zonder dat u een vlucht moet boeken en een tas moet inpakken.

AltspaceVR (Gratis)

Als een van de eerste VR sociale netwerk-apps, laat AltspaceVR mensen elkaar ontmoeten in kamers, rondhangen, spelletjes spelen, samen video’s kijken en het leuk vinden om evenementen en bijeenkomsten bij te wonen alsof ze er echt persoonlijk aanwezig zijn. Dit is een van de beste manieren om met iemand in VR te praten, vooral op Oculus Go, en het biedt platform onafhankelijke ondersteuning met Oculus Rift, OculusGo, HTC Vive en Samsung GearVR.

Netflix VR (gratis, abonnement vereist)

De gedachte hierachter was simpel. Waarom zou iemand Netflix op een piepklein telefoonscherm willen kijken als dat ook kan in een gezellige berghut een groot tv-scherm, waarop hun favoriete serie speelt?

YouTube VR (Gratis)

Perfect voor VR ervaringen op het gebied van reizen of als u er van houdt om te schrikken. De bibliotheek met beschikbare VR video’s in 360 graden of 3D is al substantieel en blijft groeien.

Virtual Reality is meer dan een gadget of gimmick?

De interactieve visualisaties van VR maken het mogelijk om innovatieve oplossingen en toepassingen te maken waar een bedrijf ook daadwerkelijk iets aan heeft.

Verkoopprocessen worden makkelijker, trainingen en simulaties zijn effectiever en producten zijn makkelijker te begrijpen waardoor ze eerder aangeschaft worden. Daarnaast is VR ook uitstekend toepasbaar binnen werktuigbouw.

Virtual reality is dus veel meer dan een gimmick of gadget.

Indien u geïnteresseerd bent in een VR-applicatie of de mogelijkheden voor uw bedrijf, laat u zich dan inspireren en adviseren door TecDesign.

Bent u inmiddels ook benieuwd wat Augmented Reality is? We vertellen u hier graag nog meer over.

Neem eenvoudigweg contact met ons op en dan helpen we u graag verder!

GET CONNECTED